Durian Labu Emas / Yaw Lin Ci / สวนแฮปปี้-ทุเรียนยาวลิ้นจี่ / durianlychee

Durian Labu Emas / Yaw Lin Ci / สวนแฮปปี้-ทุเรียนยาวลิ้นจี่ / durianlychee



Durian Labu Emas / Yaw Lin Ci /  สวนแฮปปี้-ทุเรียนยาวลิ้นจี่ / durianlychee berasal dari Betong, Thailand. Durian ini diberi nama Labu Emas sempena bentuk buahnya seakan-akan labu dan isinya berwarna keemasan. Berbiji serderhana dan mempunyai isi yang tebal. 

Terima kasih kepada Wantanganhijau yang memperkenalkan buah ini di Malaysia dan tidak lupa orang penting dalam kemasukkan varieti ini ke Malaysia iaitu Sifu Pow Chiok KG. Sumber grafik ini diperoleh daripada Sifu Pow Chiok KG dan dari facebook Durianlychee sendiri. 

Berdasarkan info yang diterima dari Sifu Pow Chiok KG, buah ini mempunyai rasa yang lebih kurang sama dengan lain-lain varieti dari Thailand. Terlalu subjektif untuk dibandingkan dengan durian yang sedia ada di Malaysia, oleh yang demikian kita perlu tanam di Malaysia dan rasa buah yang gugur dari pokok dan bukannya diperam.

Jutaan terima kasih kepada Sifu Pow Chiok KG kerana memudahkan lagi pekebun-pekebun di Malaysia untuk mencuba Varieti ini sempena dengan kunjungan beliau ke sana dan telah menikmati buah yang berbentuk dan berwarna menarik ini!.

Berdasarkan laman facebook durianlychee mendapati halamannya mula dibuka pada 27 April 2018. Semoga nanti ada peluang untuk duriotourism.com melakukan review dan perbandingan yang lebih terperinci dengan varieti ini.

 

Isi Durian Labu Emas / Yaw Lin Ci /  สวนแฮปปี้-ทุเรียนยาวลิ้นจี่ / durianlychee


Sifu Pow Chiok KG bersama buah durian labu emas

Image may contain: 2 people, people smiling, people standing and outdoor

Sifu Pow Chiok KG bersama pemilik asal varieti Durian Labu Emas / Yaw Lin Ci /  สวนแฮปปี้-ทุเรียนยาวลิ้นจี่ / durianlychee


Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Post a Comment

To Top